Chengdu, grote Boeddha en Lijang - Reisverslag uit Chengdu, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Chengdu, grote Boeddha en Lijang - Reisverslag uit Chengdu, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Chengdu, grote Boeddha en Lijang

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

29 Juli 2013 | China, Chengdu

Helaas moesten we veel te vroeg Xi 'An verlaten. Leuke stad waar we wel wat langer hadden willen blijven. Maar tja de trein wacht niet op ons dus 's middags naar het station. De reis verloopt aardig en met een vertraging van twee uur komen we aan in Chengdu.
Als we naar ons hotel rijden komen we al meteen tot de conclusie dat de stad zelf niet echt de moeite waard is. Maar op twee uur rijden is wel iets wat de je gezien moet hebben als je in China bent : de grote Boeddha van Leshan.
Deze is honderden jaren geleden uit de rotsen uitgehakt op een punt waar drie rivieren samen komen. Door de heftige stroming zonken veel schepen. de Boeddha moest de scheepvaart beschermen. Niet geheel gelukt want ook nadat het beeld af was zijn er nog behoorlijk wat schepen ten ondergegaan.
Maar goed, we vertrekken meteen naar aankomst bij het hotel en rijden naar Leshan. Onderweg een dijk van een regenbui , gelukkig blijkt het ook de laatste van de dag te zijn.
Het Boeddha beeld is te bereiken door een aantal trappen te beklimmen. Je komt allerlei tempels en gebedsruimte tegen, de een mooier dan de ander. Eenmaal boven kun je het hoofd van de Boeddha zien. Gigantisch! Geen wonder want het beeld is bijna 80 meter hoog, ruim 40 meter breed en alleen al op één grote teennagel kunnen met gemak 10 mensen een picknick houden.
Om het beeld helemaal te kunnen zien moet je weer met trappen langs de rotswand naar beneden. Maar naast een aantal buitenlanders hebben nu ook weer heeeel veeeel Chinezen het zelfde idee ; dus in de rij en geduldig wachten tot je uiteindelijk voetje voor voetje de trap af kunt. Wel erg de moeite waard. Van uit diverse uitkijkpunten op de route naar beneden kun je het beeld goed zien : een machtig gezicht.
Door de warmte , de vermoeidheid van de treinreis en enig slaapgebrek, is het heerlijk om lekker in de bus onderuit te zakken.
's avonds op tijd naar bed en slapen!

Vandaag staat het bezoek aan de panda beren op het programma, maar deze slaan we over. We nemen een echte "lamballe"dag .
Aan het einde van middag nemen we voor de derde keer de nachttrein naar Panzihou. Van daar uit gaan we met de bus naar Lijan. De route naar Lijan is aan het begin een beetje een tegenvaller: veel mijnbouw hebben de straak rond Panzihou behoorlijk aangetast, Veel kale bergen en fabrieken die stinkende rook naar buiten blazen! ar naar een uurtje of twee knapt het landschap op. Hoe dichter we bij Lijan komen , hoe mooier het wordt. Bergachtig met schitterende valleien , wild stromende rivieren: prachtig,
In het begin van de avond komen we aan in Lijan. Een zeer goed bewaard gebleven oude stad die , helaas, daardoor ook wordt overspoeld door toeristen ( Oud-Lijan heeft 40 duizend inwoners en jaarlijks 5 miljoen! toeristen). Maar het schijnt toch de moeite waar de te zijn. We zullen zien!
Vanavond hebben we ergens lekker gegeten en morgen gaan we de stad verder bekijken.

Nog wat algemene indrukken van China tot nu toe.
Chinezen zijn mensen die gewend zijn aan weinig persoonlijke ruimte. Sta je eens iemand op zijn voet? Geen probleem. Als het groen licht is voor de voetgangers betekent dit: u kunt oversteken maar.... u kunt ook nog steeds overreden worden.
De steden , tot nu toe, zijn allemaal behoorlijk schoon. Ze kennen een soort van gemeentereiniging die de stad schoon houdt en de planten en bomen water geeft.
Chinezen drinken warm water! Vinden ze lekker??!!
Chinezen houden ook van eten: vaak , veel en...Lekker.
Je wordt hier soms echt nog aangekeken of je van een ander planeet komt ( in Beijing viel dat wel mee) en over het algemeen zijn ze best bereid je te helpen en doen ze erg hun best om iets uit te leggen aan je.

grt,

Frank en Renée