jungle en Kochi - Reisverslag uit Kochi, India van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu jungle en Kochi - Reisverslag uit Kochi, India van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

jungle en Kochi

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

02 Augustus 2014 | India, Kochi

Gisterenmorgen stond de junglewandeling op het programma. Helaas kon ik ( Frank) niet mee vanwege een behoorlijke koorts. Balen, maar het verstand zei toch echt dat ik in bed moest blijven. Renée heeft de wandeling wel gedaan. In een regenbui van de hele dag!, ging zij met nog 3 andere reisgenoten het avontuur aan. Op een baboemvlotje een rivier over langs gladde paden, over en onder bomen door heeft Renee door de de jungle gelopen.
Wildlife zien is hier een redelijk unicum, zeker de grote dieren zoals tijger, beer, olifant en buffel, krijg je niet te zien. Wel verschijnen er apen, antilopen en heel veel vogels. Een minder welkome gast is de bloedzuiger die , door de overvloedige regen, veel voorkomt. Renee had een flinke bloedzuigerbeet op haar hand.
Ondertussen ben ik al wat opgeknapt, soms doen een paar aspirine wonderen. Nat het ontbijt vertrekken we richting Allapi. Een plek aan de westkust.
Onderweg gebruiken we de lunch bij een lokale eettent en krijgen een thali. Dit is typisch Zuid Indiaas: je krijgt een bananenblad als bord en daarop worden allerlei vegetarische gerechten geserveerd door een mannetje die het eten uit een soort metalen emmertjes op je bananenblad schept en....super lekker. Bij het afrekenen krijg je dan ook nog het schaamrood op je kaken: nog geen 2 euro voor deze werkelijk heerlijke lunch.

Laat in de middag komen we bij ons hotel aan. Prachtig gelegen aan de Backwaters, een wirwar van kanalen, meertjes en riviertjes. Onze bungalowtjes zijn enkel met een bootje te bereiken en liggen idyllisch aan een van de kanaaltjes. Wat een rust en vooral wat een mooie plek om te zijn.
Nadeel van dit redelijk afgelegen hotel: er is per persoon maar één fles bier op voorraad, ach ... we hebben van die ene extra genoten.

Vandaag vroeg uit de veren. We gaan een boottocht over de Backwaters doen. Rustig varen we door de kanalen en bekijken het leven dat zich op en in het water afspeelt. Spelende kinderen, vrouwen die de was doen er wordt gevist en verderop staat iemand zich te wassen. Dit alles in een decor van palmbomen, rijstvelden en, natuurlijk, water.
We genieten met volle teugen van deze relaxte tocht, heerlijk onderuit genieten van de rust.

Na de boottocht vervolgen we onze weg naar het eindpunt van vandaag de stad Kochi. Deze stad aan de Arabische zee is in vroegere tijden bezet geweest door de Portugezen en , hoe kan het anders?, de Nederlanders en ten slotte onderdeel geworden van het koloniale India onder de Britten.
Door al deze verschillende overheersers heeft Kochi de toerist veel te bieden. Maar daar gaan we morgen op ons gemak eens op uit.

Vanavond eerst naar een Katahakali dansvoorstelling. Traditioneel en erg indrukwekkend. Je komt in een zaal waar op het toneel één van de dansers wordt geschminkt. Grote hoeveelheden make-up veranderen het gezicht in een groen masker met rode lippen en pikzwarte wenkbrauwen: een ware metamorfose. De grimeur krijgt dan ook een terecht applaus als zijn werk klaar is.
je krijgt als publiek in het Engels uitleg over de diverse gelaatsuitdrukkingen die bij de dans worden gebruikt en ook de diverse handgebaren die een alfabet vormen, worden uitgelegd. Tijdens de uitleg laat een danser ( deze is geel geschminkt en speelt de vrouwelijke rol) de gebaren zien.
Daarna begint de voorstelling. De Katahakali is een echte Hindoeïstische dans vol mystiek , demonen en groteske gebaren en gezichtsuitdrukkingen. We hebben ons prima vermaakt en sluiten de avond af met alweer een heerlijk maaltijd .

grt,

Frank en Renée

• 03 Augustus 2014 - 19:54

Noelle En Bart:

He Frank en Renee,
    Het klinkt allemaal erg mooi, veel te zien en mee te maken daar. Jammer Frank dat je niet mee de jungle in kon, leek me erg spannend en de moeite waard.
    Geniet ervan.

• 03 Augustus 2014 - 20:21

Danielle:

Jammer van de koorts! Het klinkt allemaal magisch mooi, ben benieuwd naar de foto's. Geniet ervan samen. X Danielle