oude stad, pech onderweg? het Indiase strandleven - Reisverslag uit Hassan, India van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu oude stad, pech onderweg? het Indiase strandleven - Reisverslag uit Hassan, India van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

oude stad, pech onderweg? het Indiase strandleven

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

13 Augustus 2014 | India, Hassan

Uit Hassan vertrokken met prachtig weer. Zoals gezegd geen stad om lang te verblijven , dus één nachtje hier was ruim voldoende. Vandaag een lange rit voor de boeg met als eindbestemming Hospet.
Vanuit Hospet gaan we dan de oude stad Hampi bezoeken, in vroegere tijden één van de grootste steden van Zuid Azië.

De route naar Hospet is vooral in het begin een zeer schokkende ervaring. De weg zit vol kuilen en gaten en we hobbelen er dan ook vrolijk op los. Goedmakertje: prachtige natuur afgewisseld met stukken boerenland. Hier worden diverse gewassen verbouwd zoals mais, gierst, pinda's, aardappelen en verschillende fruitsoorten. Al bij al een mooie route.
Vroeg in de avond komen we bij ons hotel aan en ook dat blijkt de moeite van het reizen waard te zijn, werkelijk een super mooi hotel.

De volgende ochtend vertrekken we naar Hampi, zo'n 15 km verderop gelegen.
Hampi is meer dan 3000 jaar oud en er staat nog verrassend veel overeind, zeker als je het klimaat in ogenschouw neemt met veel regen en vaak veel vocht.
We zien verschillende gebouwen die het bekijken meer dan waard zijn . Het badhuis van de koningin , de oude bazaar, het olifanten verblijf, diverse koninklijke verblijven en , uiteraard, een tempel. Prachtig allemaal en , zoals gezegd , in redelijke conditie.
In de namiddag zijn we terug in Hospet en we slenteren wat door de stad. Ook deze stad biedt niet al te veel stadsschoon, maar alles wat op straat gebeurt maakt weer veel goed.

De volgende dag is het tijd om richting Goa te gaan. Goa is de kleinste deelstaat van India en is tot begin jaren 60 onderdeel geweest van Portugal. Pas na militair ingrijpen , hebben de Portugezen zich teruggetrokken.
Na een uurtje of drie rijden houdt de bus er mee op en stranden we langs de weg bij een piepklein dorpje. Zoals vaker zijn de ongeplande stops de leukste. Er is een schooltje waar we door het hoofd worden uitgenodigd om een kijkje te nemen. We worden als vorsten ontvangen, we krijgen koekjes aangeboden en mogen in de klassen kijken. Het zou voor mijn leerlingen ook een goede les zijn om zo'n school te bezoeken.Misschien dat ze dan iets beter beseffen in welke luxe zij naar school kunnen. Maar och.....
Na het bezoekje worden we uitgezwaaid door zowat heel de school. Wat een leuke ervaring en wat een gastvrijheid.

Terug bij de bus blijkt dat deze niet op korte termijn te maken is. Onze gids belt zich suf en uiteindelijk gaan we met de lokale bus naar een stadje op 25 km afstand. Weer zo'n leuke ervaring: iedereen tot en met de chauffeur en de conductrice ( hebben ze nog op de bussen in India) , bekijken ons van top tot teen. Blanke in de lokale bus?....nog nooit vertoont!
Na de lunch in het stadje komt er een minibus die ons verder naar Goa brengt. 's Avonds om een uur of 9 komen we eindelijk aan.

De volgende dag brengen we een bezoek aan Oud-Goa met een aantal mooie katholieke kerken en nog een gave Portugese wijk.
In de namiddag kunnen we eindelijk naar het strand.
Mooi strandje, maar de winkeltjes , eethuisjes en barretjes, zien er echt heel onverzorgd uit.
We vinden een redelijke bar pal aan het strand en genieten van een prima glas koud bier, lekker.
Ook vandaag het strand bezocht en een flinke strandwandeling gemaakt.

Morgen vroeg op een dan een hele lange treinreis naar onze laatste bestemming in India: Mumbai. Ik ben benieuwd wat "Bollywood"ons zal brengen.

grt,

Frank en Renée