laatste dagen India en weer thuis - Reisverslag uit Hassan, India van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu laatste dagen India en weer thuis - Reisverslag uit Hassan, India van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

laatste dagen India en weer thuis

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

17 Augustus 2014 | India, Hassan

Na de laatste dag in Goa , zeggen we het strand vaarwel en stappen in de dagtrein voor een lange rit naar Mumbai.
We hebben gereserveerde plaatsen in de 1e klas. Dat betekent dat we redelijk comfortabel de 13 uur durende treinreis kunnen door brengen.
Tijdens de reis wordt er geregeld allerlei drank en etenswaar aangeboden: Koffie, thee, frisdrank en warme Indiase snacks.
De lunch en diner bestellen we bij de " purser" die voor iedere treincoupé zorgt dat het aan niets ontbreekt. De maaltijden zijn smakelijk en om een uur of 10 rijden we Victoria Station binnen. Ons hotel ligt vlakbij het station en we zijn dan ook binnen een kwartier op onze kamer.
Nog even een biertje en dan slapen. Morgen gaan we de stad verder ontdekken.

Na een prima Indiaas ontbijt, gaan we met de gids naar het station. Het is vandaag ( 15 aug.) onhafankelijkheidsdag en het eerst wat we zien is dat op het hoofdpostkantoor tegenover ons hotel , er een ceremonie plaats vindt.
De vlag wordt gehesen en de nationale hymne wordt uit volle borst door de aanwezige hoogwaardigheidsbekleders én onze gids meegezongen.
Afin, Het Vicotria station ligt om de hoek. De gids koopt kaartjes om op het perron te mogen. Het station stamt uit 1888 en is een Unesco monument. Dat is te zien: het gebouw is uitstekend onderhouden en ziet er indrukwekkend uit. Vandaag een vrije dag voor de Indiers, dus minder druk op het station. Maar dan nog zijn we verbaasd over het aantal mensen dat op en rond het station is.

Buiten het station staan kinderen die je een kleine papieren Indiase vlag opspelden. We laten het maar gebeuren, zo delen we ook een beetje in de feestvreugde en dat voor een paar Roepies.

Nadat we het station bekeken en gefotografeerd hebben, gaat iedereen zijn eigen weg. Renée en ik kiezen ervoor om te voet de stad te verkennen.
We willen eerst naar The Gate of India en het beroemde Tasj Mahal hotel.
Mumbai is verassend leuk. Mooie gebouwen, goede sfeer en ruim opgezet.
Na een uurtje lopen komen we bij de Gate of India en recht tegenover dit monument, het eerder genoemde hotel.
Voor The Gate is een groot plein waar het krioelt van de mensen. Na de aanslagen van 5 jaar geleden , zijn de veiligheidsmaatregelen op onhafhanelijkheidsdag verscherpt.
Als we ook naar dat plein willen , komen we daarom een aantal barrières tegen die er voor zorgen dat je op maar één punt het plein opkomt. Daar staat een gigantisch rij wachtende Indiers , dus laten we het plein voor wat het is.
In plaats daarvan drinken we koffie in café Leopold, één van de bekendste cafés in Mumbai. Goede koffie , super leuke locatie.

Na de koffie kuieren we op ons gemak naar Crawford market, een overdekte lokale markt met kruiden fruit en levende dieren.
De markt zelf valt wat tegen. Doordat het vandaag een feestdag is, zijn er minder mensen op de been. Na een heerlijke dosa ( hartige pannenkoek gevuld met aardappel: Jammie!) slenteren we de rest van de middag door de buurt bij de markt: Gaaf. Er gebeurt weer van alles, ook wordt je in de verleiding gebracht ( echt niet dus_) om de meest uiteenlopende kitsch te kopen. En altijd is er een " special price for you, my friend" , Ja, ja...

Om een uurtje of 5 in de middag stappen we het hotel weer binnen. Leuke maar vermoeiende dag gehad.
Vanavond onze laatste diner in India. Met de gehele groep genieten we van onze laatste Indiase maaltijd en nemen we afscheid van onze tourleider.

Na een prima vlucht, zijn we weer terug in onze eigen Tilburg: alles schoon, verkeer dat stopt voor rood licht, geen getoeter, geen geiten en koeien op de weg en geen knetterende riksjas........rust.

We hebben weer genoten van onze reis door India. Veel gezien en gedaan. De Indiase keuken is ons ook weer prima bevallen.
Nu weer het normale leven oppikken.

grt,

Frank en Renée

  • 17 Augustus 2014 - 17:59

    Bea:

    Wat een mooie reis hebben jullie gehad, we hebben genoten van de verslagen. Fijn dat jullie weer thuis zijn. Geniet nog lekker na en tot fauwxxx

  • 07 September 2014 - 16:31

    Eveline:

    Hallo,

    Wij kennen elkaar niet, dus ik zal me eerst even aan u voorstellen. Mijn naam is Eveline, ik ben 33 jaar en woon in Gouda. Via google heb ik gezocht naar ervaringen van reizigers die met Shoestring naar India zijn geweest en vond ik vervolgens uw reisverslag. India bezoeken is al jarenlang een grote wens van mij, maar tot op heden is het er helaas nooit van gekomen. Mijn man wil er namelijk absoluut niet naartoe en ik ken niemand die mee wil. Ik wil daar volgend jaar in sept./okt. toch graag verandering in gaan brengen en alsnog gaan, alleen. Voornamelijk vanwege de prijs kom ik dan bij Shoestring uit. Ik lees daar gemixte ervaringen over, maar uw verhaal was gelukkig -naast zeer informatief- erg positief. Omdat ik verder niemand ken die naar India is geweest wilde ik vragen of u misschien een aantal vragen zou kunnen beantwoorden, die ik nog heb:

    1. In hoeverre verschillen Noord- en Zuid-India van elkaar? Wat zou u mij (als iemand die al veel landen in Azië heeft bezocht, maar nog nooit in India is geweest) adviseren? Ik heb gehoord dat Zuid-India wat relaxter is, klopt dat? (Hoewel ik eerst voor de 'India en Nepal on a shoestring' reis wilde gaan heeft de Zuid-India reis van 23 dagen die u ook heeft gemaakt op dit moment mijn grootste voorkeur. Als dat bevalt zou ik daarna altijd nog een keer naar Rajasthan kunnen gaan).

    2. Ik hoor negatieve verhalen over Westerse vrouwen die lastig gevallen zouden worden door Indiase mannen. Heeft u daar iets van meegekregen? Had u het idee dat het onveilig was? Ik ga alleen en dit is eigenlijk mijn grootste punt van zorg en hetgeen wat mij mede heeft tegengehouden om tot op heden te boeken.

    3. In het algemeen wordt over Shoestring gezegd dat het een 'goedkope' reisorganisatie is en hoor je vaak dat de accomodaties onder de maat en niet schoon zouden zijn. Ik begrijp dat u juist erg enthousiast was over de hotels. Weet u toevallig de namen nog, zodat ik ze evt. op kan zoeken op internet? Zat er een zwembad bij? Schat u e.e.a. in als 3* hotels?

    4. Kwamen er ter plaatse nog veel kosten bij? Ik lees dat entreegelden exclusief zijn, maar word je dan wel naar de/enkele bezienswaardigheden gereden, of is het echt alleen vervoer van hotel naar hotel en moet je de rest ter plaatse zelf uitzoeken?

    5. Kunt u mij vertellen of het geadviseerde zakgeld van 150-200 Euro per week realistisch is? India is heel goedkoop, dus dit lijkt mij naar verhouding nog fors?

    6. U was erg enthousiast over uw gids. Kunt u mij zijn naam vertellen? Ik kan op twee data en zie dat bij sommige reizen van te voren wordt vermeld wie de gids is. Dan kan ik als het mogelijk is voor hem kiezen ;-)

    Ik hoop dat u kort de moeite zou willen nemen om mijn vragen te beantwoorden.

    Alvast héél hartelijk bedankt en ik hoop iets van u te mogen horen.

    Met vriendelijke groeten,

    Eveline van der Does - Mongkhun.


  • 07 September 2014 - 20:04

    Frank En Renee Fonken:

    Beste Eveline, leuk dat je mijn verslagen gelezen hebt.
    Graag wil ik reageren op je vragen. Als je mij een mail stuurt zal ik zsm reageren.
    fonkbol@planet.nl

    met vriendelijke groet,

    Frank Fonken

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Frank en renee

Actief sinds 23 Juli 2012
Verslag gelezen: 677
Totaal aantal bezoekers 28981

Voorgaande reizen:

14 Juli 2019 - 10 Augustus 2019

Naar het land van Messi, de paus en Maxima

08 Juli 2018 - 08 Augustus 2018

op naar Vietnam

19 Juli 2017 - 19 Augustus 2017

Naar het land van de glimlach

24 Juli 2016 - 23 Augustus 2016

Peru, nieuw Zuid Amerika avontuur

21 Juli 2015 - 20 Augustus 2015

Ecuador, op naar Zuid Amerika

25 Juli 2014 - 16 Augustus 2014

Zuid India

20 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

China on a Shoestring

Landen bezocht: