eerste dag Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu eerste dag Ecuador - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

eerste dag Ecuador

Door: Framnk en renee

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

22 Juli 2015 | Ecuador, Quito

Dinsdag vroeg op , om 8.oo uur moeten we immers het vliegtuig naar Madrid hebben om vandaar verder naar Quito te reizen.
Zonder tegenslag komen we keurig op tijd aan op Schiphol, koffers inchecken en de reis kan beginnen.

Na ruim 2 uur vliegen landen we in Madrid en hebben we voldoende de tijd om naar de gate van ons volgende vliegtuig te gaan.
Wel een mooi vliegveld daar in Madrid, ruim, luxe en overzichtelijk.
De boarding verloopt voorspoedig en met een kleine vertraging stijgen we op.
Nou had ik niet al te beste reviews gelezen over Iberia, maar ik kan niet anders zeggen dan dat we een prima verzorgde vlucht hebben gehad. Viel dus alles mee.

Na aankomst in Quito , volgen de gebruikelijke rituelen./verplichtingen
Eerst in de rij voor de paspoortcontrole . Een stuurs kijkende douanier wil van ons weten of we de eerste keer in Ecuador zijn, waarom we er zijn en voor hoelang we er zijn. Nadat we keurig antwoord hebben gegeven, is de dame tevreden en krijgen we de benodigde stempels. Daarna nog de bagage ophalen en laten scannen, maar ook daar zijn we redelijk snel doorheen.

Er staat ons een dame op te wachten die ons met de auto naar het hostal brengt. Leuk hoor: kom je aan staat er iemand met je naam op een bordje...
Deze dame weet van wanten : ze rijdt met zelfvertrouwen en hoge snelheid (ook hier is blijkbaar de maximum snelheid maar een richtlijn)
binnen 40 minuten naar ons hostal.
We worden zeer vriendelijk ontvangen en naar onze kamer gebracht die boven verwachting is . Keurig schoon, nette badkamer en voor onze deur een geweldig terras.

Na onze spullen weggezet te hebben is het echt tijd om wat te eten. In mijn beste Spaans vraag waar er een restaurant is en ik krijg antwoord, dat ik ook nog begrijp! dus...de eerste Spaanse woordenwisseling is niet slecht verlopen.
Het aanbevolen restaurant is prima. Leuk lokaal tentje met eenvoudige en lekkere lokale gerechten. Biertje erbij: helemaal goed.

Om half negen zijn we compleet uitgeblust. Niet raar als we bedenken dat we toch al bij 24 uur in touw zijn. Als we het bed raken zijn we dan ook meteen geheel onder zeil.

Vandaag monter op gestaan. In het zelfde restaurantje ontbeten en nu op naar het historisch centrum van Quito.
Quito ligt ingeklemd tussen twee bergketens en is een smalle maar zeer lange stad ( 5 bij 70! KM) Voor ons als toerist is het centrum de moeite waard en op loopafstand. Het weer zit deze morgen niet echt mee, zwaar bewolkt en best fris.
We gaan het op ons gemak doen vandaag. Vooral de eerste dagen moet je wennen aan de hoogte extreme inspanning is dan ook niet verstandig. Op ons gemak, dus, kuieren we na 15 minuten het historisch centrum in. Planning: starten op het Plaza Grande en van daar uit de stad verder ontdekken. Na een keer of wat te veel links af te zijn geslagen, komen we tot de conclusie dat we niet helemaal goed zitten
(amateurs) Een aardig Ecuadoriaans stel vraagt of we naar het plaza grande willen . ( er zullen dus wel meer van die oenen van toeristen verkeerd lopen). Als we hun vraag bevestigend hebben beantwoord, biedt zij aan om hen te volgen, zij moeten toch die kant op. Amper 10 minuten later staan we op het gewenste plein. We bedanken het paar hartelijk voor de moeite en gaan onze weg. Het centrum van Quito staat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO. Het plaza grande staat er in ieder geval terecht op . Wat een mooi , sfeervol plein. Prachtige gebouwen: het paleis van de kardinaal en het presidentieel paleis , vormen daarbij het hoogtepunt. Op het plein zelf ( sinds 1534 niet meer in vorm en grootte veranderd) staan mooie bomen en gezellige zitjes, kortom een heerlijke plek om even te vertoeven.
Helaas gaat het regenen, maar als doorgewinterde globetrotters ( zie boven :-) ) trekken we ons daar niets van aan. Quito blijkt een zeer aangename en vooral sfeervolle stad te zijn. Leuke straten met dito gebouwen, veel pleinen en heeeel veel kerken. Echt een mooie start van ons Ecuador avontuur.

Rond een uur of drie , de zon schijnt ondertussen al weer een paar uurtjes, begint de vermoeidheid van de reis en de indrukken hun tol te eisen. We lopen richting ons hostal. Voordat we daar zijn willen we de basiliek nog bezoeken en dan met name de klokkentoren.
Na een stukje lift(!) en een paar flinke trappen, komen we bij de klokkentoren met een magnifiek uitzicht over de stad. Wauw, nu is ook goed te zien hoe langgerekt de stad eigenlijk is.

We zitten nu op eerder genoemd terras, Renee leest een boek en ik ben mijn blog aan het bijwerken. Het was een prima eerste kennismaking met Ecuador.
Morgen gaan we naar el mitad del mondo ( evenaar) Als je in een land met de naam Ecuador bent, mag je dat niet missen.

grt

Frank en Renee