locale markt Saquilli - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu locale markt Saquilli - Reisverslag uit Latacunga, Ecuador van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

locale markt Saquilli

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

31 Juli 2015 | Ecuador, Latacunga

Op onze eerste dag in Latacunga willen we eigenlijk de vulkaan Cotopaxi of een vulkaanmeer bezoeken. Als we ´s morgens opstaan is Latacunga en omgeving gehuld in een dik wolkendek en het regent.
Het plan valt dan ook letterlijk in het water.
Dan maar de stad verkennen. Latacunga heeft een aantal prachtige koloniale gebouwen en pleinen. Ook heeft het een paar leuke aangename parken. Het mist echter de sfeer van een echte mooie plaats zoals bijvoorbeeld Quito dat wel heeft. Na een paar uur hebben we de stad dan ook wel gezien. De weersomstandigheden helpen ook niet mee: door de grijze lucht en de regen die geregeld valt, wordt het er allemaal niet beter op.
Zo rond een uur of twee breekt eindelijk de zon door. We zitten lekker even in de zon om op te warmen. Lekker lunchen, kopje koffie en we kunnen er weer tegen.

In de namiddag bezoeken we een museum, een beetje cultuur kan geen kwaad!
Het museum is een oude graanmolen die in de jaren 1500 door monniken gerund werd. Er is ook een afdeling met oudheidkundige objecten.
Als we aankomen is er niemand te bekennen en ook een kassa of iets dergelijks is onvindbaar.
Vrij snel komt er een vrouw die vraagt waar ze ons mee kan helpen. Als we aangeven voor het museum te komen, verzoekt ze ons even te wachten.
Na een paar minuutjes komt er een andere vrouw die ons een rondleiding geeft door het museum. In het Spaans komen we van alles te weten over de werking van de molen en krijgen we uitleg bij de oudheidkundige objecten. Super interessant en zowaar een privé rondleiding.
Al bij al toch niet zo'n verkeerde dag. Na het eten kruipen we op tijd onder de wol: morgen vroeg op om de markt van Sasquilli te bezoeken.

Om 7.30 staan we bij het busstation . Vijf minuten later zijn we op weg naar Sasquilli.
De markt van Sasquilli is de grootste markt van de centrale Oriënt. Van heinde en ver komen de mensen iedere donderdag naar deze op 4 pleinen gesitueerde markt om hun inkopen te doen.
Het eerste plein dat we bezoeken is al super druk met mannen en vrouwen met de voor hier typische vilten hoed.
De markten in Azië die we gezien hebben zijn bijzonder, maar deze slaat alles: hier is werkelijk alles te koop.
Naast de gebruikelijk vis, vlees, groenten en fruit stalletjes, kun je hier terecht voor je complete huisraad en meer..: Bedden, met zorgvuldig in plastic verpakte matrassen, tafels, stoelen, kastjes, spiegels, ijzeren hekken, deuren.....

Er si ook een gedeelte waar levende dieren worden verkocht. Puppy's en katjes als huisdier. Kippen, konijnen en ....cavia's voor de keuken.
Ook hier wordt niet zachtzinnig met de beestjes omgesprongen. Konijnen worden aan hun oren omhoog gehesen om na goedkeuring van de koper in een zak te verdwijnen. Kippen worden met drie of vier tegelijk ondersteboven aan de poten samengebonden en zo vervoerd. En , och jee de cavia's worden bij hun nekvel omhooggehouden en gaan soms met z'n tienen al piepend in een grote juten zak. Tja, niet wat wij gewend zijn maar op de een of andere manier past het allemaal wel in het "plaatje".

De sfeer op de markt is uitbundig, gezellig en gemoedelijk. Verspreid over het plein zitten mensen in provisorisch ingerichte eettentjes
( letterlijk tentjes!) te eten. Het is half negen en er wordt al volop rijst met gebakken vis , soep met vlees en wat al niet meer gegeten,

We lopen over al de vier de pleinen en kijken onze ogen uit. Daar liggen weer hele geroosterde varkenskoppen je aan te kijken. Verderop wordt voor de ogen van een klant het graan gemalen in kleine maalmachientjes. De geur van verse kruiden is alom aanwezig. Hele zakken mais, graan, aardappelen en rijst worden door kleine mannetjes op hun rug de markt afgedragen.
Kramen met sjaals, kleding , schoenen, hoeden, potten, pannen , keukengerei..... en overal etende mensen in de eerder genoemde eettentjes.

Na enkele uren op de markt gespendeerd te hebben, gaan we vol indrukken én met een mooie alpaca wollen sjaal, weer richting Latacunga.

De middag brengen we verder door onder een heerlijk zonnetje.
's Avonds sluiten we deze mooie dag af met lekker eten en een goed biertje.
Morgen verder op pad naar Banos.

Groet,

Frank en Renée

• 31 Juli 2015 - 06:42

Bea:

Wat een reis weer lieve mensen. Tjee wat een ervaringen. En Frank je Spaanse studie komt wel heel goed van pas zeker in een privé rondleiding. Geniet samen.
    Liefs wij