Nasca en de Nascalijnen, aankomst Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Nasca en de Nascalijnen, aankomst Arequipa - Reisverslag uit Arequipa, Peru van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Nasca en de Nascalijnen, aankomst Arequipa

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

01 Augustus 2016 | Peru, Arequipa

Na het laatste ontbijt in Paracas, staan we om 10.00 uur op het busstation om naar Nasca te gaan. De beheerder van het station komt ons zeggen dat we nog wel even in het stadje kunnen rondlopen want de bus heeft een uur vertraging. Vandaag , 28 augustus, is het nationale feestdag in Peru en wordt de onafhankelijkheid gevierd, er is daarom een enorme drukte op de wegen.

Een uurtje later komt inderdaad de bus en zijn we 10 minuten later op weg naar Nasca. Onderweg enkel woestijn, tot het oog reikt niets dan kale bergen en hier en daar een vergeten boompje.
Na ruim 4 1/2 uur bussen komen we aan en net als Paracas heeft ook Nasca weinig aan stadsschoon te bieden. Het is er druk, stoffig en het enige aardige punt in de stad is het grote stadspark.
Maar goed, ook hier komen we niet voor de stad maar voor de bezienswaardigheden die volop rond dit plaatsje aanwezig zijn.

Na een kwartiertje "backpacken" komen we bij ons hostal aan. Heel eenvoudig ding , maar verder oké en niet ver van de hoofdstraat met restaurantjes , winkeltjes en een enkele bar.

Zo nu eerst de uitstapjes regelen. Morgen willen we sowieso naar Chauchilla, een duizenden jaren oude begraafplaats van het Nasca volk.
Voor een dag later willen we het , letterlijke, hoogtepunt van Nasca doen: een vlucht over de Nascaljnen.
Rondom Nasca zijn in de harde ondergrond van de woestijn figuren gekerfd.
Een aap, condor, spin, hond, kolibrie , mensfiguur en een salamander. Waarom het Nasca volk dit gedaan heeft is nog steeds een raadsel. Het vermoeden is dat het een soort offer of teken aan hun goden was.
Maar met name hoe ze de figuren gemaakt hebben is nog steeds een puzzel voor de wetenschappers. Er zijn figuren van 160 bij 100 meter maar ook zijn er van 400 bij 200 meter.
Deze figuren zijn perfect in symmetrie gemaakt en dat zonder enige meetinstrumenten.

Maar goed, we gaan dus de excursies regelen. Als we een tour-bureautje passeren worden we gevraagd of we informatie willen. Tuurlijk willen we dat. De excursie naar de begraafplaats is snel geregeld, de vlucht duurt wat langer want de dame van het bureau moet eerst met het vliegveld bellen, maar als het weer goed blijft vliegen we vroeg in de middag, zo verzekert ons de dame.

Als we de volgende dag op de afgesproken tijd ons melden , komt al vrij snel onze gids.
Na een half uurtje rijden bereiken we de begraafplaats. Het Nasca volk begroef hun doden in een hurkhouding in een diepe put met allerlei spullen om de tocht naar het hiernamaals zo aangenaam mogelijk te maken. Helaas zijn er heel veel graven door grafrovers leeggehaald.
De skeletten hebben ze echter wél met rust gelaten. Door de droge weersomstandigheden, is een aantal stoffelijke overschotten gemummificeerd. Een 30 tal graven is open en je kunt de skeletten dan ook zien: in hurkhouding , vast gemaakt met touwen en omwikkeld met lappen. Bij een aantal ontbreekt het hoofd, ook bij een aantal kinderen.
Onze gids vertelt ons dat als offerande aan de goden soms een mens werd gedood( dus ook kinderen!) waarna het lijk onthoofd werd en de schedel als trofee bewaard werd. Nu een luguber verhaal, toen onderdeel van hun religie.
We vertrekken weer na een indrukwekkend en interessant uur op deze bijzondere plek.

Terug in Nasca lekker lunchen en bij het hostal relaxen. De eigenaar stelt ons voor om een excursie in de middag te doen naar de aquaducten. Deze ondergrondse kanalen zijn ingenieus gemaakt waardoor het onderaardse water over het land verdeeld kon worden. Nu , na ruim 2000 jaar, functioneren ze nog steeds.
Mooi om te zien. Daarna nog een "heilige" berg bezocht en in het donker rijden we terug.

De volgend dag gaat het dan gebeuren: de Nascalijnen. Als we bij het bureau aankomen wacht ons een onaangename verassing: het gaat niet door. Een zeer wazig verhaal van de dame in kwestie maar het komt er op neer dat we niet kunnen vliegen en ook de volgende dag gaat het niet lukken, volgens haar! Balen, teleurstelling , maar niet uit het veld geslagen stappen we gewoon een ander bureau binnen en die garanderen ons dat we de volgende dag wél kunnen vliegen.
Als we op de afgesproken tijd ons melden.... nu geen vluchten om 10.00 uur terug komen!! Het zal toch zeker niet?!!! maar goed, dan maar terug naar het hostal voor het ontbijt en hopen dat het om 10.00 uur wel lukt.

Nog geen 10 minuten later staat de man van het bureau voor het hostal, nu gaan, dan kunnen we een uur later vliegen.
Aangekomen op het vliegveld moeten we eerst inchecken, betalen en dan begint het Peruaanse avontuur pas echt: wachten, wachten en nog even wachten....
Een Amerikaans stel van Indiaase afkomst zit ook te wachten en we raken aan de praat. Zij hadden twee maanden geleden een vlucht geboekt en ook die werd zonder reden van opgaaf geannuleerd! Omdat ze perse de lijnen wilden zien moesten ze een extra overnachting boeken en een nieuw busticket kopen.. het kan dus erger!
Na bijna 2 uur kunnen we naar de "gate": eindelijk! Maar ook daar nog, juist...wachten...
En dan 2 1/2 later worden we geroepen en kunnen we naar het vliegtuig. Met nog twee andere passagiers klimmen we in een Cesna: een mini vliegtuigje .
Eenmaal in de lucht bereiken we na 10 minuten vliegen de lijnen.
WAUW, onvoorstelbaar indrukwekkend. Nu vanuit de lucht, is heel goed te zien hoe bijzonder knap het is geweest de figuren te maken.
Om er voor te zorgen dat iedereen het goed kan zien , helt het vliegtuig eerst naar rechts en draait dan om om naar links te hellen. Prima natuurlijk want zo krijg je waar voor je geld, maar door dat "schommelen" worden we alle vier goed misselijk!
We nemen het voor lief want het is echt de moeite waard en zelfs het lange wachten is vergeven en vergeten.

Vandaag vertrekken we pas 's avonds met de nachtbus. We
hebben dus voldoende tijd om het museum in Nasca te bezoeken.
Een onvoorstelbaar slecht onderhouden gebouw met bladerende muren en een gammel dak. De tentoonstelling is echter meer dan de moeite waard.
Om 22.00 uur stappen we na een paar enerverende dagen in de bus naar Arequipa.
Om 8 uur komen we na een vermoeiende tocht aan. Het station ligt ver uit de stad , dus koop ik vast de bustickets voor de volgende bestemming.
Een taxi brengt ons naar het hostal , waar we onze backpacks vast mogen laten staan. Arequipa ligt al vrij hoog ( bijna 3000 mtr.) en dat merken we meteen. De ademhaling is lastig en we hebben beiden last van wat hoofdpijn.
Nu eerst maar een ontbijtje scoren. Op het Plaza de Armas worden we blij verrast. Arequipa heeft een prachtig historisch centrum. In een leuk restaurant gebruiken we het ontbijt met uitzicht op de fenomenale kathedraal
Na het inchecken in het hostal is het echt tijd om te douchen en even bij te komen.

Je hoort nog van ons
Hasta la proxima,

Frank en Renée.

• 01 Augustus 2016 - 22:30

Maya:

Leuk om deze avontuurlijke reis weer te volgen en over een paar weken zijn jullie vast helemaal onthaast ... Geniet ervan!

• 03 Augustus 2016 - 08:59

Daniëlle:

wat een avonturen weer....ben benieuwd of het gelukt is om foto's te maken vanuit die Cesna!