Cusco en Pisac - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Cusco en Pisac - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Cusco en Pisac

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

10 Augustus 2016 | Peru, Cuzco

Vandaag, 8 augustus, een cultuurdagje. Ter voorbereiding op Machu Picchu, gaan we het museum met de zelfde naam bezoeken. Mooi gebouw met een super interessante collectie voorwerpen uit Machu. Ook wordt uiteengezet hoe in 1911 het complex ontdekt werd, eigenlijk per toeval. Daarnaast wordt het dagelijks leven in Machu door middel van beeld en geluid aan ons gepresenteerd.
Na bijna 2 uur zijn we in ieder geval een stuk wijzer met betrekking tot Machu.

Na dit verhelderend bezoek, doen we het museum van hedendaagse kunst aan. Een beetje een tegenvaller want het heeft slechts twee kleine zalen en een galerijtje. Wel een aantal mooie kunststukken.
Als laatste staat het volkenkundig museum van Cusco op het programma. Op een bijzonder aardige manier worden we van de Inca tijdperk tot en met de Spaanse kolonisatie rondgeleid. Mooi museum!
In Cusco zijn alle musea trouwens in schitterende koloniale gebouwen gehuisvest.
We zijn nu ruim twee dagen in deze stad en het verveelt nog steeds niet.
Leuke stad waar je ook buiten het hart van het centrum volop kunt genieten van de leuke en ontspannen sfeer.

Omdat we na de Larestrek en het bezoek aan Machu Picchu nog twee dagen in Cusco zijn ( op zich geen straf!), gaan we vandaag, 9 augustus, ons vertier buiten de stad zoeken. Op 30 km van de stad ligt het plaatsje Pisac dat bekend staat om zijn markt. Na het ontbijt gaan we op weg naar het station van de colectivo's, een taxibusje waar je met 10 personen mee kunt.
Als we op de hoek van de straat van het station aankomen, wordt vanuit een busje al geroepen: Pisac, Pisac.....SI, instappen in het goed gevulde busje en rijden maar.
Onderweg genieten we van een geweldig uitzicht op de heilige vallei
( heilig voor de Inca's) Het is hier echt mooi, zeker omdat hier wél bomen groeien en het groener is dan we tot nu toe hebben gezien.
Na 45 minuten zet het busje ons af op het pleintje van het drop Pisac.

Eerst maar eens een koffietje doen en dan de markt eens bekijken. De markt valt tegen: eigenlijk alleen maar souvenirkraampjes die allemaal, echt allemaal 100% echt , heel echt met de hand gemaakte spullen verkopen....tuurlijk.
We kunnen geen stap zetten of in klederdracht gehulde dames én kinderen vragen of je een foto wilt maken van hen en de bijbehorende baby alpaca, uiteraard tegen een vergoeding! Als ik aan één van de kinderen vraag of ze niet op school moeten zijn, is het antwoord dat ze vakantie hebben.Vreemd want de scholen in Cusco zijn zeker wél open. Tja, toeristen,... geld, ...jammer.

Omdat we vrij snel genoeg hebben van het hele gedoe, gaan we het voetpad naar de Inca "citadel" doen. Een flinke klim, zo lezen we in ons boekje, maar de moeite waard. Eigenlijk was het niet de bedoeling één dag voor we de trekking gaan doen ons in te spannen. Aan de ander kant zien we het als een oefening voor de trek.

Het boekje heeft gelijk: tjee wat een steile klim, vanaf het begin alleen klimmen, dát gaan we nu geen twee uur doen! En ja het is wel heel mooi.
Halverwege hebben we een schitterend uitzicht op de vallei en de terrassen die in de Inca tijd zijn aangelegd. De inspanning meer dan waard.
Op ons gemak dalen we weer af en in het dorpje aangekomen scoren we eerst een koffie.
Busje terug naar Cusco en verder lekker in het zonnetje zitten. Overigens hebben we die hier tot nu toe iedere dag nog gezien :-)
In het begin van de avond komt de gids die ons begeleidt bij de larestrek, uitleg geven over het verloop van de komende dagen.
Zo, wij zijn helemaal klaar om de trekking te doen zeker met het vooruitzicht om daarna Machu Picchu te zien.

De komende dagen dus geen verhaal, in de Andes waarschijnlijk geen internet, dus:

Hasta unas dias,

Frank en Renée

• 10 Augustus 2016 - 05:14

Maya:

Klinkt nog steeds super, ben benieuwd naar de trail.

• 10 Augustus 2016 - 08:31

Bea:

Wat een boeiende reis. Gezellig dat we dit alles mee mogen beleven. De verhalen zijn zeer "beeldend". Ben benieuwd naar de foto's. Veel plezier samen.