cataratas de Iguazu: WAUW! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu cataratas de Iguazu: WAUW! - Reisverslag uit Buenos Aires, Argentinië van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

cataratas de Iguazu: WAUW!

Door: frank en renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

21 Juli 2019 | Argentinië, Buenos Aires

19 juli

Gisteren aangekomen in Puerto de Iguaza. Als we even door het stadje lopen om geld te halen en wat te eten, zijn we niet enthousiast over het plaatsje. Het is zomaar een saai en slordig geheel. Maar goed we komen hier dan ook niet om het stadsschoon te bewonderen maar voor de watervallen(cataratas) die op zo'n 15 kilometer van het stadje te vinden zijn.
De watervallen liggen precies op de grens met Brazilië en worden beschouwd als de meest mooie, spectaculairste ter wereld. We bezoeken vandaag de Argentijnse kant. Busticket gekocht en met een volle bus op weg naar de catartas.

De watervallen liggen in een nationaal park met een groot aanbod van wildlife zoals panters, apen, zwijnen en een variëteit aan vogels.
Na de entree te hebben betaald kunnen we uit een aantal trails kiezen die je naar de verschillende watervallen brengen. Het is een mooi aangelegd terrein met goed aangegeven en prima begaanbare wandelpaden.
We gaan zeker alle trails lopen vandaag: we willen natuurlijk niets missen!
Nou zijn we vaker naar watervallen gegaan. Vaak kom je na gladde en moeilijk begaanbare paden bij een waterval waar een "zeik"straaltje een metertje of 10 naar beneden kabbelt.
Zo niet hier: over een afstand van enkele kilometers zijn er diverse watervallen die variëren van enkele tientalen tot honderden meters breed waar het water met donderend geraas de diepte in gaat om daarna in een lager gelegen rivier verder zijn weg te vinden..
Soms staan we op nog geen tien meter van een waterval. Door de waternevel die ontstaat door het geweld waarmee het water naar benden komt, wordt je behoorlijk nat. Het geeft ook een bijzonder aanblik als we de vallei in kijken en door de "mist" tientallen andere watervallen hun water naar benden zien storten. Hoogtepunt is zonder twijfel de garganta de diablo (het duivels keelgat). Vanuit verschillende kanten worden miljoenen liter water tegelijkertijd de diepte ingekiepert: werkelijk zeer indrukwekkend allemaal.
Van genoemd wildlife hebben we ook nog wat meegekregen. We zien een aap en er lopen hier een soort grote stokstaartjes rond, die heel brutaal tussen de mensen doorgaan om wat te eten te scoren.
Een bonus op deze toch al heel geslaagde dag: we zien een stuk of 4 toekans overvliegen! TOP

Terug in het stadje gaan we op pad om na een bijzondere dag een maaltijd te scoren. Het moet gezegd in de avond komt het hier enigszins tot leven en doet het allemaal wat gezelliger aan. Het plaatsje is ook groter dan we in eerste instantie dachten.
De Argentijnse keuken is toch wel veel meer dan alleen maar grote lappen vlees! We hebben hier tot nu toe lekker gegeten. Argentijnen zijn wél zoetekauwen: vooral bij het ontbijt alleen maar zoet!

20 juli

Volgens insiders, is het een absolute must om de watervallen ook te bezoeken aan de Braziliaans kant. Dus vandaag op weg naar Brazilië.
Na de benodigde stempels in de paspoorten komen we in ongeveer 45 minuten aan.
We worden in het park keurig met een bus afgezet bij de start van het wandelpad dat ons langs de watervallen leidt. Nu kom je niet heel dicht bij de watervallen zoals aan de Argentijnse kant, maar je hebt wel een prachtig uitzicht op de catartas.
Vandaag, in tegenstelling tot gisteren, schijnt de zon uitbundig aan een strak heldere blauwe hemel. Nu pas zien we ook hoe gigantisch uitgestrekt dit natuurwonder is. De omringende prachtige natuur maakt het plaatje echt helemaal af. Wat een schitterend gezicht. En met al dit natuurschoon en deze kracht, voel je je als mens toch nietig.

21 juli
Vanavond vertrekken we uit Puerto om naar Salta te gaan.
Helaas konden we geen vlucht meer boeken dus moeten we eerst met een nachtbus naar Resistenicia om daar pas morgenavond de nachtbus naar Salta te nemen. Och.... reizen kost gewoon tijd.

je hoort over een paar dagen weer van ons,

Frank en Renée

• 21 Juli 2019 - 13:21

Lindsay:

Geweldig! Ik ben blij te lezen dat jullie het net zo ervaren als ik dat toen ook gedaan heb bij de watervallen. Geniet ervan, Salta zal jullie goed bevallen. Tot het volgende verhaal
    Groetjes Lindsay

• 21 Juli 2019 - 18:24

Maya:

Erg indrukwekkend al dat natuurschoon. Geniet ervan!

• 22 Juli 2019 - 04:12

Noelle:

Renée en Frank, het klinkt allemaal erg avontuurlijk en imposant. Jullie doen geweldige ervaringen op zo te lezen. En nog tijd om te schrijven , Frank! Geniet ervan.