Xi 'an en het terracotta leger - Reisverslag uit Xi'an, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Xi 'an en het terracotta leger - Reisverslag uit Xi'an, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Xi 'an en het terracotta leger

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

26 Juli 2013 | China, Xi'an

Gisteren de laatste dag in Beijing. Meteen ´s morgens in een stalletje een Jingban gehaald . Een knapperige soort pannenkoek met wat groenten en een sausje= lekker!. Daarna op pad, op weg naar de hutongs! En jawel deze keer wel gelukt. We zijn eerst naar de Drum Tower geweest. Deze werd gebruikt in oude tijden om ( samen met de Bell Tower) de tijd aan te geven. Mooi gebouw en eenmaal op de laatste verdieping aangekomen worden we getrakteerd op een drum demonstratie van jewelste. Imposant is het zeker. Daarna gaan we dwalen in de hutongs, super leuke straatjes , mooie oude huisjes. De dag afgesloten met een lekkere Peking eend! Kortom topdagje. We moeten redelijk op tijd weer bij het hotel zijn , want we vertrekken vanavond met de nachttrein naar Xi'An.
Beijing is zeker de moeite waard geweest en als het aan mij ligt kom ik hier nog een keer terug.

Onze groep is keurig op tijd en we gaan naar het station van Beijing. Het lijkt wel een luchthaven, diverse terminals en super druk. Toch verloopt het instappen lekker vlot en exact op tijd
komt de trein in beweging. De nachttrein in China verschilt enigszins van die van India, Hier zijn de treinen schoon, en ze rijden op tijd. Je hebt een compartiment met 6 bedden , een gangpad met een aantal klapstoelen.
Maar hoe dan ook , slapen in een nachttrein blijft lastig.

Om 8.00 uur vanmorgen zijn we aangekomen in Xi 'An. Meteen een drukte op het station en op het plein voor het station. binnen 45 minuten staan we in het hotel, gauw wat opfrissen, ontbijtje scoren en meteen op weg naar het terracotta leger . De eerste keizer van China ( Tjing, als ik het goed heb) had een aantal rare trekjes. Ten eerste was hij al jong geobsedeerd door de dood. OP 13 jarige leeftijd liet hij dan ook maar vast een mausoleum bouwen. Hij had ook wel last van beetje grootheidswaanzin, want hij liet ook een compleet leger van trracotta maken. Duizenden manshoge beelden van infanteristen, cavaleristen , inclusief paarden, boogschutters en lansiers, moesten hem beschermen na zijn dood. Mooi dat hij dat gedaan heeft want nu kunnen wij genieten van dit leger.
Een boer wilde in 1974 een put slaan en stuitte op een aantal beelden. Na verder onderzoek bleek dus het leger van de eerste Chinese keizer zich in de grond te bevinden. De Chinezen hebben het meteen voortvarend aangepakt. Na de opgravingen zijn er grote hallen om de opgravingen heen gebouwd. Je kunt daar dan het leger bewonderen en dat is ook echt de moeite waard. Ieder beeld heeft een ander gezicht. De soldaten en paarden zijn levensecht vormgegeven. Een prachtig staaltje van vakmanschap.

Na het leger bezoeken we nog ene medicijnmarkt, niets bijzonders , maar och je bent er toch..........
Als afsluiting bezoeken we nog de Grote Gans Pagode. Mooi om daar ven rond te lopen en te genieten van de kunstzinnigheid waarmee een aantal gebouwen is versierd, Er is één gebouw waar de muur bekleed is met uit diverse kleuren en soorten marmer gemaakte Buhda taferelen.

Xi ´An zelf is ook een hele aardige plek om te zijn. In de avond is het gezellig druk . Neonverlichting schreeuwt je tegemoet en overal , echt overal, kun je eten krijgen.
Vanmorgen nog door de moslimwijk geslenterd. Een beetje Arabische sferen maar dan op z´n Chinees.
We gaan vanmiddag met de trien nar Chengdu en komen daar morgenvroeg aan.

Onze groep is trouwens prima. We zijn met 8 personen en het marcheert uitstekend. En , niet te geloven , nog twee Tilburgers in de groep!

grt,

Frank en Renée

• 05 Augustus 2013 - 21:25

Miek Korsmit:

Een reis waar je een geweldige conditie voor moet hebben. Maar dan zie je ook wel heel veel bijzonders zo te lezen. Nog een paar dagen volop genieten.