laatste avond in China - Reisverslag uit Yangshou, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu laatste avond in China - Reisverslag uit Yangshou, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

laatste avond in China

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

10 Augustus 2013 | China, Yangshou

Al weer eergisterenavond heb ik een poging gedaan om het laatste verslag vanuit China te schrijven.
Helaas dacht mijn laptop er anders over en is er een lange tijd up- dates e.d. gedownload
Het is er dan ook niet meer van gekomen om in China onze reisblog af te sluiten.
Wij zijn vandaag thuis gekomen en ik wil toch graag het laatste verslag schrijven. Met onze reis nog vers in het geheugen zal het ook in Tilburg wel lukken de laatste vakantiedagen te beschrijven!

Laatste verslag van onze China reis.

Gisteren hebben we Ping-An verlaten en gaan we naar onze laatste bestemming: Yangshou. Naarmate we de stad naderen, verandert het landschap. Het Karst gebergte komt in zicht. Dit gebergte bestaat uit kegelvormige bergen die vaak "alleen"staan. Aangekomen in het hotel gaan we meteen maar het stadje verkennen. Leuke plek om te zijn, uiteraard weer heel druk, maar super gezellig. Een beetje Valkenburg op een warme zomer zondag!
Aan het eind van de middag gaan we onze eerste excursie doen. Op een bootje doen we een riviercruise op de Yangshou rivier. Vanaf het water is pas goed te zien hoe bijzonder en prachtig het landschap is. De rivier slingert zich door een ongekend mooie omgeving. Heerlijk onderuit gezakt in onze bamboe stoelen genieten we echt van deze tocht. Na het eten gaan we 's avonds weer de rivier op. Nu om te kijken hoe de vissers hier op traditionele manier hun geld verdienen. De visser heeft een klein bamboevlot met een aantal getrainde aalscholvers. Deze vogels zijn getraind om voor de visser te werken. De Aalscholvers duiken en komen vaak met een vis weer boven water . De keel van deze vogels is met een touw een beetje dicht geknepen. De kleine , ondermaatse, vissen verdwijnen in de maag van de Aalscholver, de grote blijven steken in de keel!
De visser houdt zijn vogels goed in de gaten. Als hij ziet dat er een vogel een vis in de keel heeft, haalt hij de vogel binnen en " knijpt" de vis uit de keel in een mandje
Na een uurtje vissen op deze manier heeft de man een aardige vangst. En eerlijk is eerlijk, hij heeft natuurlijk ook nog een leuk inkomen van de toeroperators die de tripjes organiseren. Dus... authentiek? Toch wel. Hoewel toerisme ook in dit land al soms dingen verknalt , is de keerzijde dat hier de traditionele manier van vissen ( ook al is dat vooral voor de toerist) wel bewaard blijft!
Hoe dan ook, het was een mooi schouwspel

De volgende dag staat een fietstocht, een bamboevlot trip en de beklimming van de Moon hill. op het programma.
Om een uurtje of 9 stappen we op de fiets. Na een half uurtje , slaat in één keer mijn achterwiel vast. Gelukkig reed ik niet te hard en kom ik met de schrik vrij. Onze gids doet een belletje en na 10 minuten komt er een nieuwe fiets.
De tocht is weer adembenemend. De natuur is hier echt prachtig. Na een uurtje of wat, komen we bij de Li rivier. Hier stappen we in tweetallen op een bamboevlot waarmee we de rivier een stuk afzakken. De tocht is , ondanks dat we weer op een rivier zitten, super leuk. De omgeving is geweldig en de tocht relaxt!. We zijn zeker twee uur verder als we weer vast grond onder onze voeten hebben. We gaan lunchen en daarna beklimmen we de Moon hill. Ze zeggen hier dat je toch echt op de top moet zijn geweest om van een spectaculair uitzicht te genieten.
Gelukkig zijn er trappen aangelegd. Het is bloedheet als we de tocht beginnen. Ik zet het geheel een tandje lager: de warmte en inspanning eisen hun tol. Het zweet loopt me echt in straaltjes van het gezicht en ik neem dan ook geregeld een pauze.
Als laatste kom ik op de top en...... " ze" hebben gelijk. Het afzien wordt beloond met een ongekend spectaculair uitzicht op Kasrtgebergte en de vallei: Wauw!
De weg naar beneden gaat een stuk eenvoudiger en naar een 20 minuten afdalen, stappen we weer op de fiets.
Lekker op ons gemak door het platteland terug naar de stad: geweldig!

Onze laatste avond in China sluiten we af met een groepsdiner: Gezellig en wederom , lekkkker.
Renée gaat die avond nog met de rest van de groep een Sound and Light Show zien. Deze show is gemaakt door de man die de opening van de spelen van Beijing voor zijn rekening heeft genomen. Ik geef daar niet zo veel om en ik blijf dus in het hotel om mijn blog bij te werken ( Ha, mislukt dus!) Om een uur of 11 komt iedereen weer terug. Iedereen vond het een mooie show!. Renée en ik gaan onze reis afsluiten met een biertje op een leuk balkonnetje midden in de stad.

Vandaag hebben we nog even de tijd om wat te relaxen. We wandelen wat door het park , waar van alles te doen is: optredens, kaartende mensen, spelende kinderen....
In de middag gaan we naar het vliegveld om toch echt dit bijzondere land te verlaten.
Vlotte reis gehad, maar helaas, mijn tas is nog niet gearriveerd!!!!. Hopelijk komen we er vanavond nog achter waar dat ding zich bevind!

grt,

Frank en Renée