La mitad del mondo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu La mitad del mondo - Reisverslag uit Quito, Ecuador van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

La mitad del mondo

Door: frankenrenee

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

23 Juli 2015 | Ecuador, Quito

Vanochtend weer op tijd op. Doel van vandaag is een bezoek aan la mitad del mondo of wel de evenaar.

Na een prima ontbijtje gaan we op pad. Eerst zorgen dat we bij het grote busstation La ofelia komen om daar de bus naar Mitad te nemen.
In Quito rijden drie lijnen zogenaamde metrobussen. Deze hebben een aparte baan en doorkruizen de stad van noord naar Zuid en vis versa. Op zich natuurlijk prima geregeld , het is alleen wel even zorgen dat je de juiste lijn neemt. Na twee keer vragen ( Dat Spaans komt echt van pas) kunnen we met een gerust hart in stappen.
We staan temidden van een volle bus niet al te vrolijk kijkende Ecuadorianen. Enigszins begrijpelijk als je bedenkt dat deze mensen elke dag in een overvolle bus naar werk of school moeten.

Na ruim een half uur komen we aan bij Ofelia. Even vragen waar de bus naar Mitad vertrekt en instappen maar. Betalen doe je hier in de bus en het bedrag is een lachertje: 20 cent pp voor een rit van 20 km!, kom daar mee eens om in Nederland!

Na nog eens 40 minuten stappen we uit bij Mitad.
In de 18e eeuw heeft een Fransman bepaald waar de evenaar precies liep. In 1936 werd daar een monument gebouwd dat in begin jaren tachtig vervangen is door het huidige monument. Moet gezegd, mooi gebouw van ongeveer 40 meter met een wereldbol op het dak In het gebouw kun j naar boven en genieten van het uitzicht over het parkachtig aangelegde terrein. Er is ook een leuk museum in het gebouw waar allerlei proefjes moeten aantonen dat dingen echt anders zijn op de evenaar. Leuk voorbeeld. Volgens de geleerden weeg je op de evenaar minder dan op welke andere plaats op aarde.

Nu komt de grap: Na GPS meeting blijkt het monument 240 meter van de evenaar af te liggen!!
Het zal de Ecuadorianen worst wezen , ze hebben er gewoon een toeristische attractie van gemaakt
Op het terrein zijn dan ook nog een planetarium , twee musea en heel veel souvenirwinkeltjes, barretjes en restaurantjes te vinden . Eerlijk gezegd zal het ons ook worst wezen: het is heel toeristisch, maar eigenlijk gewoon super leuk om daar een paar uur te vertoeven.

Om een uur of twee keren we terug naar Quito. Busje naar Ofelia, daar alvast kaartjes gekocht voor de bus morgen naar Mindo en de metrobus terug naar het centrum genomen.

Nog even genoten van de fijne sfeer van de oude stad en nu even bijkomen.
Morgen op pad naar Mindo, onze volgende bestemming in Ecuador. Quito is in ieder geval een mooie start van onze reis gebleken,

Hasta luego,

Frank en Renee

• 24 Juli 2015 - 00:23

Maya:

Klinkt super! Qué lo pase bien!

• 24 Juli 2015 - 08:46

Monique:

Leuk om zo op de hoogte te zijn van jullie reis.
    Is de heen reis ook goed gegaan en mee gevallen.
    heel veel plezier.