Wat een stad !Zomer paleis en de grote muur: WAUW! - Reisverslag uit Peking, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Wat een stad !Zomer paleis en de grote muur: WAUW! - Reisverslag uit Peking, China van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Wat een stad !Zomer paleis en de grote muur: WAUW!

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

22 Juli 2013 | China, Peking

Vandaag om 05.30 uur ons bed uit. Tja je moet er iets voor over hebben om op tijd bij de grote muur te zijn, want dat is onze eerste bestemming van deze dag.

Na een minder geslaagd Chinees ontbijt, vertrekken we om 06.30 naar Mutani zo'n 130 kilometer noordelijk van de hoofdstad.
Zelfs op dit vroeg uur is het erg druk op de weg en het duurt dan ook even voor we de stad uit zijn. Ondanks de drukte is het zeker niet zo hectisch als we in India gezien hebben: weinig getoeter, geen kriskras rijdende auto's en al zeker geen kamelen, ezels enz. op de weg.
De stad zelf is indrukwekkend. Prachtige moderne gebouwen die soms een bijna futuristische uitstraling hebben. Woonflats die behoorlijk dicht op elkaar zijn gebouwd. En dan ook nog redelijk wat groen in de stad , bomen , struiken , die het gezien de smog redelijk lijken te overleven. Maar wat we vooral zien zijn heel veel Chinezen. Jong en oud gaat op pad om naar school en werk te gaan . Bussen die overvol zijn en veel mensen op straat. Je kunt goed zien dat het economisch beter gaat met China. De dikke BMW's, Mercedesen en Buicks
( jawel) zijn echt niet meer op één of zelfs op twee handen te tellen: leve het communisme!

Als we stad eenmaal uit zijn wordt het rustig op de weg. We zien het eerste stukje platteland van China. Hier nog vrij vlak en vooral veel landbouw.
Na 2 uur komen we aan bij de grote muur. Voordat je daar echter bent is het eerst een dik half uur flink trappen klimmen. Puffen en transpireren dat het een lieve lust is! Maar eenmaal op die muur: Wauw. Alle verhalen die je ooit hebt gehoord of gelezen zijn echt waar. Wat is dit een geweldige ervaring om op dit 2000 jaar oude monument te zijn. Helaas was de lucht enigszins heiig, maar helder genoeg om de muur te zien slingeren over de prachtige bergen.
We starten bij één van de oude wachttorens en lopen een uur over de ChangCeng zoals de Chinezen dit wereldwonder noemen. Daarna starten we de weg terug naar beneden met weer al die trappen.

Na de lunch rijden we terug naar Beijing om het zomerpaleis te bezoeken. Was het op de muur nog lekker rustig, het zomerpaleis is werkelijk overspoeld met ,veelal Chinese, toeristen. Best de moeite waard om dit paleis te bezoeken . Mooi aangelegde tuinen en een gigantisch kunstmatig meer met een aantal aardige gebouwen.
Na 2 uurtjes hebben we het wel gezien en stelt onze gids voor om het olympisch park te bezoeken, we zijn toch redelijk in de buurt.

Het olympisch stadion van Beijing ( het "vogelnest") is werkelijk een stukje bouwkunst van de bovenste plank. op het park vind je ook diverse andere wedstrijdstadions zoals het al even prachtige zwembad en ook hier weer heeeeeel veel Chinezen.
Ook wel weer leuk: we worden diverse keren gevraagd om met een autochtoon op de foto te gaan. Grappig, komen we terecht in een fotoboek van een Chinees.

We rijden terug naar het hotel en komen om 20.00 uur aan, puf. Een lange maar schitterende dag sluiten we af met
een heerlijke maaltijd in een restaurant waar alleen maar de lokale bevolking zat te eten. Voordeel: lekker eten voor echt weinig geld. Nadeel : alles in het Chinees. Nadat ik op mijn beste Chinees 2 bier had besteld, ratelde de serveerster in vloeiend Chinees terug, helaas ik moest afhaken! Op de gok maar een aantal dingen aangewezen op de kaart ...... kwam goed! Nog een nadeel: de mensen roken in het restaurant en , echt waar, gooien hun peuken op de vloer!
Och lands wijs lands eer zullen we maar denken.

Morgen gaan we zelf de stad ontdekken en zijn in ieder geval van plan hutongs ( oude traditionele wijkjes) te bezoeken,

Je hoort nog van ons

grt,

Frank en Renée

• 22 Juli 2013 - 17:31

Reinoud:

Ha ouders, klinkt goed! Nog veel plezier komende tijd.

• 22 Juli 2013 - 21:56

Miek Korsmit:

Een reis waar je een goede conditie voor moet hebben. Al een paar hoogtepunten gezien. Dat wordt leuk spannend morgen om op eigen gelegenheid de stad te verkennen. Gewoon Chinees blijven praten Frank! Vinden ze vast prachtig dat je die moeite doet.
    Mooie dag morgen.
    Miek

• 23 Juli 2013 - 11:38

Monique:

Wat een ervaringen. Geniet ervan, het moet een aparte ervaring zijn zo in een andere cultuur. waar blijven nu de foto's van jullie met een chinees voor in het westerse plakboek.
    Groeten en het allerbeste,
    Monique

• 23 Juli 2013 - 13:22

Reg:

Knap dat je na zo'n dag nog de tijd neemt voor een reisverslag,
    Succes morgen in de stad, let op dat je geen rare dingen koopt met je beperkte kennis vande Chinese taal zit je zo vast aan gemalen tijger testikels.
    Reg en Monique