Cusco: oude Inca hoofdstad en weet je watjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Cusco: oude Inca hoofdstad en weet je watjes - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Cusco: oude Inca hoofdstad en weet je watjes

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

08 Augustus 2016 | Peru, Cuzco

Om een uur of negen gaan we richting het busstation en laten we even later Puno achter ons.Op naar Cusco, in oude tijden de hoofdstad van het Inca rijk, nu een koloniale stad.
Na een flinke busrit komen we aan op het busstation van Gusco, een enigszins smerig en stoffig geheel. Nu maar hopen dat dit geen voorbode is van de oude stad.
Als de taxi richting centrum rijdt , komen we door de buitenwijken van de stad en ook hier: geen fraai gezicht.
Na een kwartiertje slaat de chauffeur links en rechts wat kleine straatjes in en komen we in het oude deel van Cusco. Wat een verschil met de buitenwijken, het bruist er van het leven en er staan werkelijk prachtige gebouwen.
Omdat het al vrij laat is gaan we na het inchecken in een heel mooi hostal, gesitueerd in een eeuwenoud huis, richting het centrale plein om wat te eten te scoren.
Op het plein is er een live concert van Spaanstalige artiesten en het overvolle plein zingt met sommige nummers uit volle borst mee: leuke sfeer!
Ook de entourage mag er zijn: het plein is omzoomd met oude gebouwen en uiteraard, een schitterende kathedraal die voor de gelegenheid passend is verlicht.

Onze magen beginnen te knorren en we zoeken een restaurant op. Al snel is onze keuze gemaakt. Niet alleen het eten ziet er goed uit, ze hebben ook nog eens een keur aan speciaal bieren op de kaart staan!
Na het eten naar het hostal en slapen, busritten in Peru zijn toch wel vermoeiend!

De volgende dag gaan we de stad eens verkennen. Op ons gemak want over drie dagen starten we met de Lares trekking.
We lopen richting centrum en gaan eerst de markt bezoeken. Leuk, maar die hebben we ook al in Arequipa gezien. Als we wat verder gaan komen we bij de markt waar de lokale bevolking de boodschappen doet. Dat is werkelijk super. We zijn de enige toeristen tussen een menigte Peruanen die hier werkelijk alles voor de keuken kunnen kopen: vers fruit en groenten, vis, alle soorten vlees, kip en gevilde Cavia's . Ondanks dat we er echt wel uitspringen, worden we niet raar aangekeken en een "Hola "Que tal?" valt ons vaak ten deel. Echt super om door de smalle straatjes te lopen en te genieten van alles wat om je heen gebeurt.

Na de lunch willen we graag een museum bezoeken. Hier zijn echter alle musea op zondag gesloten. Och, we zijn hier nog een paar dagen dus dat komt ook wel goed.
Verder slenteren we nog wat door de stad die heel sfeervol is. Soms gaan we even op een bankje zitten en genieten we van het Zuid Amerikaanse stadsleven dat aan ons voorbij trekt.

Nog wat wetenswaardigheden over Peru en zijn bewoners.

*Peru is een uitgestrekt land. Het is hier nu winter met een aangename temperatuur en geen regen, die valt in hun zomer.
Hierdoor doet het landschap dor aan, maar toch ook wel mooi
*Als je de bus instapt wordt je gefilmd! "Voor de veiligheid"
*Als je een frisdrankje of bier bestelt, vraagt men of je die koud wil
( Huh?)
*Peruanen zijn gemoedelijk, behalve in het verkeer: toeteren en doorrijden of je nu van rechts of van links komt.
*Ook hier zijn de witte strepen van het zebrapad ter decoratie op de weg aangebracht. We hebben geen andere functie ontdekt.
*Peruanen zijn behulpzaam, een woordje Spaans doet wonderen.
*Cavia is best lekker (ook Renée heeft zich er aan gewaagd) dus dierenwinkels in Tilburg: waakt over uw Cavia's!
*Alpaca is ook wel oké en smaakt een beetje zoetig.
*Pisco Sour is dé nationale cocktail en smaakt werkelijk verrukkelijk.
*De koffie in Peru smaakt veel beter dan in Ecuador

Hasta la Proxima,