Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Pai - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Pai

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

11 Augustus 2017 | Thailand, Chiang Mai

8 augustus,
Tijd om Chiang Mai te verlaten. Wat een leuke stad. Nu eerst naar Pai een stadje ten Noord- West van Chiang Mai, richting de grens met Myanmar.
Nadat we met het minibusje zijn opgehaald en na ongeveer een uurtje rijden, nemen we de afslag naar Pai.
Het is een prachtige bergweg met ruim 700 bochten. Ondanks de minder comfortabele zit, genieten we van de omgeving: schitterend!
Het stadje Pai is niet heel groot en telt amper 30.000 zielen. Je komt hier dan ook niet om de stad te bezoeken, maar voor de omgeving: het ligt werkelijk heel mooi.
Na het inchecken in ons hotel, even lekker de benen strekken en uiteraard, een koffietje doen in één van de ontelbare cafeetjes die Pai rijk is.
Je ziet hier mensen van allerlei pluimage voorbij komen: ouderen, jongeren, hippies en wanna be hippies. Zo'n twintig jaar geleden was Pai een lay back dorpje waar vooral hippies heengingen voor de rust, de meditatie en de yoga. Anno nu is het aantal hotels vertienvoudigd en
wordt het stadje overspoelt met toeristen waarvan het overgrote deel uit China komt.
Maar toch: op een of ander manier heeft Pai die relaxte uitstraling weten te behouden en is het geen straf om hier te zijn.
Dat wordt ook bewezen op de dagelijks "walkingstreet" waar 's avonds kunstenaars hun waar aanbieden en er volop eten te koop is bij de vele eettentjes. De sfeer op de "walkingstreet" is ondanks de regen prima.

9 augustus.
Zoals gezegd kom je hier vooral voor de omgeving. Na een heerlijk ontbijt lopen we eerst naar de woensdagmarkt die zich net buiten het centrum bevindt.
Een groot terrein met tenten, stalletjes en kleine hutjes, is het toneel van de levendige markt. Alles, behalve vers vlees en verse vis, is hier te koop: Pannen, potten, kapmessen, kleding, schoenen en heel veel meer.
Naast de bewoners van Pai , zijn er ook mensen uit de heuvels hierheen gekomen. Deze hiltribes leven vaak een teruggetrokken bestaan in dorpjes in de heuvels van Noord Thailand. Al bij al een kleurrijk en mooi schouwspel. Vanaf de markt zien we in de heuvels ons volgende doel van vandaag: een gigantische zittende witte Boeddha.
Volgens het boek is de Boeddha zelf niet echt bijzonder, maar het uitzicht echter wél.
We lopen op ons gemak die richting op. De tocht is heel mooi. We lopen langs rijstvelden met als achtergrond de tropisch begroeide bergen.
Na een uur lopen zien we het bord: Boeddha, links af. Doen we. Een flinke trap ligt voor ons. Tja ,je komt niet zomaar bij een uitzichtpunt! Zoals in voorgaande dagen is het nu ook al behoorlijk warm. Zo'n trap op is dan ook geen kleinigheid. Maar na 10 minuten trappen klimmen , worden we beloond met een schitterend uitzicht over de vallei: Heel erg de moeite waard.
Op de terugweg pakken we een heerlijk frisse mangoshake op een terras met uitzicht op de rijstvelden en bergen: hoe goed wil je het hebben!!!

10 augustus
Vandaag excursie dag.
Gisteren een excursie geboekt bij een van de vele reisbureautjes die je hier kunt vinden.
Het is een vol dagprogramma met bezoek aan een grot, warmwaterbronnen, waterval én de Pai canyon benieuwd of dat allemaal gaat lukken!
We zouden ons om 09.45 melden bij het bureautje, maar als we het hotel uitkomen, stopt er een auto: you have excursion to cave? Jazeker, instappen dan maar. In de auto zit nog een Nederlands piepjong stel en we moeten nog meer mensen ophalen. In totaal bestaat onze groep uit 10 mensen.
De eerste stop is een uitzichtpunt, zeker mooi. Daarna gaan we naar de grot. eenmaal aangekomen worden we in groepjes van drie ingedeeld. Per groepje krijg je een gids met lantaarn want in de grot is het pikdonker.
Als we onze gids hebben toegewezen gekregen, lopen we naar de ingang van de grot. Als de gids de lantaarn aan de praat heeft gekregen, gaan we eerst op een bamboevlot een oversteek maken om de ingang van de grot te bereiken. De "boottocht"duurt al bij al zeker 3 minuten, maar oké zwemmen is geen optie. Eenmaal in de grot worden we door de gids door de grot geleid. Mooi dat zeker maar als we de terugweg per vlot weer er op hebben zitten , zijn we alles bij elkaar 30 minuten bezig geweest.
Na deze speeddate met de grot, de lunch. Lekker en goed verzorgd. Als iedereen klaar is met eten op weg naar de hotsprings. Gisteren heb ik nog gauw een zwembroek gekocht: je weet maar nooit. Aangekomen op plaats van bestemming laat ik deze lekker in de tas zitten. Op een of andere manier spreekt het me niet aan om met tientallen anderen in een warm-water-badje te zitten! Maar ook hier: schitterende omgeving.
Er zijn mensen die heerlijk relaxt in het water liggen. een aantal smeert het gezicht in met modder om even later tien keer knapper het water te verlaten. Och ieder het zijne!
Volgende onderdeel : de waterval. Door de jaren heen en ook deze vakantie, een aantal watervallen gezien. Deze staat zeker niet in de top 20 van spectaculairste watervallen ooit.
Tijd voor koffie. Op een hele mooie plek stoppen we voor een bakske én het uitzicht.
Uitzicht helemaal goed, koffie: helaas even geen stroom dus jammer!!
Door naar het laatste van vandaag: Pai Canyon. Een werkelijk geweldig uitzicht in een prachtig gebied met smalle paadjes en kloven van honderden meters diep: geweldig.
Uiteraard ook hier van die malloten die op het uiterste randje moeten staan om zich op de foto te laten zetten: mij niet gezien!
Nadat we we weer bij het hotel zijn afgezet. kijken we terug op een leuke dag. Sommige dingen minder andere zeker wel geslaagd.

11 augustus.
Vandaag lekker met het fietske het platteland opgegaan. Alhoewel het hier nergens "plat" is.
We hebben eerst al heel veel moeite moeten doen om een fiets te kunnen huren. Hier rijdt jan en alleman op een scooter. Leuk, maar niet voor ons. Er gebeuren trouwens dagelijks ongelukken met toeristen op scooters. Volgens onze chauffeur van gisteren : every day people get scooter tatoo.
Maar goed uiteindelijk is het gelukt om een paar ijzeren rossen te bemachtigen. Gelukkig met versnellingen want het is hier flink klimmen dus wordt er een flinke aanslag op de kuiten én de conditie gedaan.
Maar als je omhoog moet, ga je ook weer een keer naar beneden waarbij we soms flink moesten afremmen om de maximale snelheidsgrens niet te overschrijden.
Na een paar uurtjes de fiets weer ingeleverd en verder rustig aan gedaan.

Morgen gaan we terug naar Chiang Mai, het hoe en waarom vertel ik je nog.

Groet

Frank en Renée

• 11 Augustus 2017 - 20:44

Maya:

Leuke belevenissen en Koninginnedag is daar helemaal een festijn!