Dagje tempels en dan naar het Nationale park. - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Dagje tempels en dan naar het Nationale park. - Reisverslag uit Pak Chong, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Dagje tempels en dan naar het Nationale park.

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

26 Juli 2017 | Thailand, Pak Chong

24 juli
Vandaag nog een dagje in Ayutthaya. We huren weer een paar fietsen en willen zeker nog twee tempelcomplexen bezoeken.
Na een lekker ontbijtje, stappen we op de fiets en peddelen we naar het eerste complex. Gaaf hier: er staat in het midden van het terrein een nog complete pagode die deels, dat wel, gerestaureerd is.
We klimmen de trappen op om in de pagode te komen. Het ruikt er duidelijk naar guano maar de vleermuizen zelf zien we niet. Is ook een prima verblijfplaats voor deze dieren: hoge plafonds, donker en vochtig.
Na nog een tijdje rondgelopen te hebben, gaan we eerst naar het toeristeninformatie kantoor. Op de eerste verdieping is een mooie overzichtstentoonstelling van de geschiedenis van de stad én de tempelcomplexen.
Iets wijzer stappen we weer op de fiets. Nu eerst een koffie scoren. Het is al weer vroeg in de middag en de zon brand behoorlijk. De thermometer tikt de 35 graden aan en het fietsen is daardoor behoorlijk pittig. Al zwoegend en zwetend trappen we stoer door op weg naar het tweede en laatste tempelcomplex van vandaag.
Op een of andere manier krijgen we deze echter niet gevonden. Op de kaart die we van de stad hebben staat ie duidelijk aangegeven, maar het lukt ons niet!
Als we al zo goed als opgegeven hebben vinden we het complex alsnog. Absoluut de moeite waard.
Aan het einde van de middag als we lekker bij zitten te komen van de inspanningen, begint het behoorlijk donker te worden.
Toch maar even maken dat we in het hostel zijn vóór de bui lost barst.
en inderdaad begint het te regenen, een flinke tropische bui dendert naar beneden en na de heftigste regen blijft het die avond wat druilerig.

25 juli
Tijd om verder te gaan.
uitchecken, backpacks om en op naar het station. Na nog geen 20 minuten lopen, bereiken we het station. Kaartje kopen en nu wachten op de trein van 11.25 naar Pak Chong, onze bestemming van vandaag.
Nu is Pak Chong geen place to be, maar wel de startplaats van waaruit je het nationale park Khao Yai kunt bezoeken.
Om 11.25 geen trein. Zoals wel meer voorkomt in Thailand is deze vertraagd.
Na een uur kunnen we eindelijk instappen in de trein die ons in twee uur naar Pak Chong zal brengen.
Daar aangekomen is het nog een stukje lopen naar ons hostel waar we zeer gastvrij worden ontvangen.
Tegenover het hostel is er een avondmarkt waar weer de lekkerste gerechten worden gemaakt. Ook nu weer eten we voor een habbekrats en ook nu weer heel lekker!

26 juli
Gisteren via het hostel een tour geboekt naar het NP. Om 7.30 worden we opgehaald, dus op tijd uit de veren, ontbijten om op tijd startklaar te zijn.
Helaas niemand op de afgesproken tijd. Misschien gaat de tour niet door? Het regent al vanaf vanochtend vroeg en de lucht is donkergrijs.
Ziet er niet zo best uit. Om 8.15 nog niemand. Onze gastheer die net de receptie opent, belt meteen naar de touroperator: ze zijn ons vergeten, maar ze komen er meteen aan. Inderdaad staat naar 10 minuten een dame met duizend excuses én een auto voor de deur om ons alsnog op te pikken.
Na een goed half uur staan we voor de ingang van het NP. De groep, nog 4 andere personen, waar we de tour mee gaan doen, staat er ook nog maar enkele minuten. Naar later blijkt waren ook zij te laat opgehaald!
Naast ondergetekende en ega, zijn er twee jonge stelletjes in de groep . een wat contactgestoorde Amerikaanse én een heel leuk Nederlandse.

Onze gids rijdt ons eerst naar het bezoekerscentrum. Daar kunnen we koffie drinken. Ondertussen is de regen een stuk minder en als we in de auto stappen is het zowaar droog.
Helaas niet voor lang en als we de drie uur durende wandeltocht beginnen, regent het al weer. Dit NP staat bekend om zijn wildlife. Hier leven katachtige, herten, vele vogels en wilde olifanten. Helaas zien we maar heel weinig dieren in een verder geweldige omgeving. We spotten een paar apen, een hagedis, een kleurrijke spin en een aantal mooie vogels. De dieren die we van zeer dichtbij zien zijn de bloedzuigers die kronkelend een weg proberen te vinden naar een stukje blote huid.
Door de regen die gestaag naar benden komt, worden de paden behoorlijk glad. Ik ga, natuurlijk, tot twee keer toe onderuit op de ijsbaan van modder. Schrale troost: ook het Nederlandse stel gaat een keer of wat onvrijwillig zitten. Petje af voor Renée: zij blijft moeiteloos op de been.
Na de glibberige maar prachtige tocht gaan we met de auto naar een tweetal watervallen. De moeite waard, dat zeker. Als we op de terugweg bijna het park uit zijn, wordt er een neushoornvogel gespot. Deze grote Toekan-achtige vogel is werkelijk een lust voor het oog. Helder gele snavel, zwart met geel verendek en een spanwijdte van zo'n anderhalve meter.
Eenmaal terug op weg naar Pak Chong giet het weer: niet normaal hoeveel water er valt.
Terug in het hostel even droge kleding aan, paraplu mee en op naar één van de hoogtepunten van de dag: de Thaise maaltijd.

Al bij al vandaag een superleuke dag gehad. Jammer van het slechte weer, maar och, we zijn wel wat gewend .
Morgen een flinke reisdag voor de boeg dag gaan we naar Phimai.

groet

Frank en Renée

• 27 Juli 2017 - 09:43

Miek:

Hoi Frank en Renée,
    Het is weer enorm genieten van jullie reisverslag. Wat zien jullie veel! Hopelijk blijft alles zo voorspoedig gaan. Veel plezier en mooie stekkies nog!

• 27 Juli 2017 - 18:51

Dag:

Jammer van de regen, maar weer een leuk verslag! Hopelijk hebben jullie weer lekker weer de aankomende tijd!

• 28 Juli 2017 - 14:21

Lindsay:

Wow... Het is echt heel ook weer een mooie reis, noord Thailand is fantastisch. Jullie genieten! Uh, doe voorzichtig ook, niet te veel glibberen.
    Groetjes Lindsay!