Het Ankor Wat van Thailand en een heilige boom. - Reisverslag uit Phimai, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Het Ankor Wat van Thailand en een heilige boom. - Reisverslag uit Phimai, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Het Ankor Wat van Thailand en een heilige boom.

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

29 Juli 2017 | Thailand, Phimai

27 juli

Vandaag vroeg uit de veren. We hebben een paar uren bussen voor ons om op onze volgende bestemming te komen: Phimai.
Voor veel Thailand-gangers een vrij onbekende en daardoor onbeminde plaats.
Na 4 1/2 uur in de bus en ruim een 1/2 uur overstaptijd, komen we op
de plaats van bestemming aan.
Als we Phimai binnen rijden zien we meteen al de reden van ons bezoek: het oude Khmer complex dat vroeger een directe "verbinding"met Ankor Wat in Cambodja had.
Maar daar gaan we morgen op af. Nu eerst wat eten en daarna het hotel opzoeken.
Ons hotel is een aardig maar ook wat eigenaardige overnachtingsplek. De lobby doet wat garageachtig aan de kamer is super, maar de eigen privé badkamer ligt enkele meters lopen van de kamer vandaan. Dat wordt met een badjas aan eerst door de eetzaal om te kunnen douchen!!!
Grote pluspunt van het hotel: het ligt op nog geen 5 minuten lopen van de hoofdstraat met de nachtmarkt én het complex.

28 juli

Na een lekker Thais ontbijt (rijstsoepje) gaan we het complex bezoeken.
we hebben gelezen dat ook als je Ankor Wat bezocht hebt, het complex van Phimai toch nog de moeite waard is. We zullen zien.
Na de belachelijk lage entree betaald te hebben, herkennen we inderdaad de bouwstijl die we jaren geleden in Cambodja gezien hebben. Ook hier prachtig versierde stenen ramen en deuren die perfect in verstek gezaagd of gebeiteld zijn; wat een vakwerk.
We lopen een paar uur rond op het complex, zeker de moeite waard. Ankor Wat is echter vele malen groter en omdat de jungle daar aan aantal tempels heeft overwoekerd, ook spectaculairder. Als je ook nog bedenkt dat In Ankor de opnames van Tomb Raider waren waar Angelina Jolie in een strak pakske van één van de tempels abseilde, wint Ankor het toch wel duidelijk van Phimai.

Phimai zelf is een klein plaatsje met weinig vertier. Om 8 uur 's avonds is er al vrij weinig leven in de brouwerij. Vrijwel alle winkels én restaurants gaan dan sluiten. Ook de avondmarkt loopt tegen die tijd geheel leeg! Als we na het eten bij de favoriete supermarkt ( 7/eleven) een paar biertjes willen kopen, staat er met koeienletters op de koeling: no alcohol today! Wat is dit nu weer??? niemand die het ons kan uitleggen want fatsoenlijk Engels wordt niet of nauwelijks gesproken. Niet geheel uit het veld geslagen zoeken we verder in het stadje en jawel er is nog een HORECA gelegenheid open en jawel we kunnen er een pilsje drinken: top.
We sluiten de geslaagde dag af met een heerlijke Chang ( lokaal bier- merk)

29 juli

Gisteren hebben we het de hele dag droog gehouden en ook vandaag staan we op met een lekker zonnetje.
Verder oostwaarts in Thailand schijnen er flinke overstromingen te zijn. Gelukkig hier geen last van te hoog water, laten we hopen dat het voor de mensen daar snel droger wordt.

Vandaag huren we een paar fietsen om een klein stukje buiten de stad naar een heilige boom te gaan. Deze Banyan boom van 350 jaar oud, heeft een bijzondere groeiwijze. De takken gaan verticaal de grond in en schieten daar wortel. deze geven weer takken die ook weer de grond in gaan, enz, enz.
Als we aankomen lijkt het of er een veelvoud aan kleine bomen staan, het is echter maar één boom die in 350 jaar een oppervlakte van ongeveer 2.000 m2 beslaat. De lokale bevolking gelooft dat de boom geesten huisvest en op diverse plekken zijn altaartjes ingericht met heel veel offeranden om de geesten gunstig te stemmen.

Nadat we op ons gemak onder de takken gewandeld hebben, gaan we in één van de tientallen aanwezige restaurantjes lunchen. Zoals gebruikelijk staat de tv aan en we zien beelden van de overstroming: heftig. Maar op geen enkele manier komen we er achter of er ook overstromingen zijn op onze volgende bestemming, zoals gezegd; Engels wordt nauwelijks gesproken.
We zullen morgen wel zien, het zal vast goed komen.
Na de lunch springen we weer op de fiets en gaan het Phimai nationale museum met een bezoek vereren. Groot gebouw met mooie beelden en andere voorwerpen die in het tempelcomplex opgegraven zijn.
De rest van de middag fietsen we op ons gemak door het stadje. En zoals zo vaak ontdek je dan leuke dingen: een monnikenklooster met schitterende gebouwen. Een heel leuke wijk met nog originele houten huizen. Een verrassend gaaf koffietentje met heerlijke koffie en dito gebak.
Kortom: geslaagde dag in Phimai. Jammer voor de mensen die deze stad links laten liggen: het is best de moeite van het bezoeken waar gebleken.
Morgen weer verder Noordwaarts naar Sukhothai.

groet

Frank en Renée

• 31 Juli 2017 - 21:36

Noelle En Bart:

Ha Frank en Renee, het zijn weer mooie spannende reisverhalen. Indrukwekkend land met mooie plekken ,gebouwen en heerlijk eten. Geniet ervan , Bart en Noelle