Op naar Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu Op naar Sukhothai - Reisverslag uit Sukhothai, Thailand van Frank en renee Fonken - WaarBenJij.nu

Op naar Sukhothai

Door: Frank en Renée

Blijf op de hoogte en volg Frank en renee

01 Augustus 2017 | Thailand, Sukhothai

30 juli

Tijd om Phimai te verlaten. Best leuke dagen gehad in dit door toeristen vergeten interessante plaatsje.
Om Sukhothai te bereiken moeten we eerst naar Korat om vandaar verder te reizen naar Phitsanoluk en daar weer overstappen op een busje naar Sukhothai. Tja je moet er wat voor over hebben om ergens te komen, niet waar?
Om 7.30 stappen we in de bus voor het eerste deel van onze reis vandaag.
Nadat we in Korat "geland"zijn even uitzoeken waar de bus naar de volgende bestemming gaat. Je wordt hier van alle kanten geholpen en in
no time hebben we de tickets naar Phitsanoluk én weten we waar we op moeten stappen.
In een luxe bus met heeel veel beenruimte vangen we de reis aan. We komen steeds Noordelijker en nu is goed te zien dat hier flink water gevallen is. Hele stukken land staan onder water. Het landschap is verder mooi met langgerekte velden waar verspreid (palm) bomen staan.
We moeten 350 km afleggen , maar door de vele stops doen we er ontzettend lang over.
Als we na bijna 7 uur bussen uitstappen gaan er geen reguliere bussen meer naar de eindbestemming. Gelukkig gaan er geregeld nog minivans en rond de klok van 5 eindelijk op weg naar Sukhothai.
We hebben geen hotel gereserveerd. Wel een leuke uitgezocht en nu maar hopen dat die nog wat vrij heeft voor een paar nachten.
Eenmaal aangekomen bij het hotel wordt onze lange reis (zo'n 11 uur onderweg!!) beloond met een super leuk bungalowtje met eigen veranda!
Na het opfrissen de stad in om wat te eten. We zien links en rechts zandzakken liggen voor winkels en ook langs de oever van de rivier zijn er stukken die bedekt zijn met zandzakken.
We komen er snel achter dat hier nog geen drie dagen geleden het water 40 cm hoog stond in de straten! Gelukkig voor de mensen maar één dag, gelukkig voor ons drie dagen gelden!

31 juli.
Ons hotel bevindt zich in de new city. Wij komen om de old city te zien en met name het historical park van Sukhothai. Na een lekker ontbijtje gaan we op stap.
Met een openbaar busje rijden we met nog enkele ander toeristen naar de old city waar we 30 minuten later aankomen.
Eerst ons favoriete vervoermiddel regelen. Als we de fietsen gehuurd hebben steken we de straat over om de entree te betalen voor het park. Ik kan mijn lach niet inhouden als de man zonder blikken of blozen zegt dat we ook voor de fietsen moeten betalen! Op het gemakske fietsen we het park in: een hele mooie plek met veel bomen, vijvers én de meest schitterende tempels: zo mooi hebben we ze door de jaren heen zelden gezien. Echt heel erg de moeite waard.
We fietsen door het park en ook buiten het park maken we een flinke tocht waar we erg van genieten.
Aan het einde van de dag weer met het busje terug en even lekker relaxen op onze veranda.
Ons avondmaaltje scoren we in één van de eettentjes langs de weg en, ja, ja, even later vinden we een kroegje waar ze Leffe hebben. Beetje decadent maar lekker was ie wel.

1 augustus,
Vandaag een echte lamballendag gehad. beetje rondslenteren in de nieuwe stad.
Ook zijn we weer naar de oude stad gegaan. een leuke wandeling langs wat keramiekkunstenaars en verder ook daar wat rondgelummeld.
Vanavond lekker eten en, wie weet, nog een Lefke scoren?
Morgen vertrekken we al weer op tijd verder Noordwaarts naar Chiang Mai.

groet

Frank en Renée